Sniega diena ar 12.a klasi
- Detaļas
Daugavpils, Kandavas iela 17,
tel. (+371) 65429872, m.t. 26011776, info@dcv.lv
Parasti rudens ir laiks, kad zemnieki ievāc bagātīgu ražu, taču mūsu skolā gada beigās sakrājās liels klāsts skolēnu radošo darbu, kuri veikti dabaszinību un bioloģijas stundās, realizējot mācību programmu 4.-10.klasēs. Lai varētu vienkopus apskatīt šos brīnišķīgos darbus, iepazīties ar citu veikumu, salīdzināt un novērtēt savu darbu, tika izveidota modeļu izstāde.
Modelēšana ir metode izzināt un izpētīt objektus, balstoties uz reāli eksistējošiem priekšmetiem, procesiem vai parādībām, tos būvēt ar mērķi saņemt šo parādību skaidrojumus. Pirmais modeļa izbūves posms paredz sākotnējo zināšanu esamību par objektu – oriģinālu. Modeļa izzināšanas iespējas nodrošina to, ka modelis atspoguļo (attēlo, imitē) kaut kādas nozīmīgas objekta – oriģināla iezīmes. Otrajā posmā objekts parādās kā patstāvīgs izziņas priekšmets. Šobrīd dažādās cilvēka darbības jomās tiek izmantota modelēšana: rudzu audzēšanas modeļi, automobiļu ražošanas modeļi, atsevišķu cilvēka orgānu funkcionēšanas modeļi u.c.
Arī jaunā mācību programma paredz modelēšanu dabaszinību un bioloģijas mācību stundās no dažādiem materiāliem, brīvi izvēloties un iztēlojoties savu modeli. Pirms veicamā darba tiek izskaidroti kritēriji, pēc kuriem skolēns tiks novērtēts. Darbi tiek veikti klasē, visu klātbūtnē, tāpēc prieks un gandarījums par paveikto ir milzīgs, jo par savu darbu ir jāstāsta, konkrēti minot visus nosaukumus, tad tas ir jāuzraksta, jānovērtē sevi un citu klasesbiedru darbs. 4.klašu temats bija ,,Vienkāršo mehānismu modeļi”, 5.klašu – ,,Kompozītmateriāli”, 7.klases veidoja šūnu modeļus, bet 10.klase – polimēru modeļus. Ļoti ceram, ka iegūtās zināšanas, prasmes un ieradumi palīdzēs nākotnē izprast un risināt kompleksas problēmas, kritiski izvērtēt sevi un citus, risināt dabaszinātniskus uzdevumus.
Informāciju sagatavoja T.Baranovska un M.Skutele
6. un 7. decembrī bija Daugavpils teātra iestudētās Annas Brigaderes pasaku lugas "Sprīdītis" pirmās izrādes, kuras, pateicoties projektam ,,Latvijas skolas soma”, kuplā skaitā apmeklēja arī Daugavpils Centra vidusskolas skolēni. Neparasti bija vispirms jau tas, ka šo tik labi zināmo lugu skolēni varēja noskatīties latgaliešu valodā, kas ir nebijis notikums, jo luga nekur līdz šim latgaliski nav izrādīta. Latgaliskā teksta autore ir rakstniece un žurnāliste Monika Zīle, kura speciāli Daugavpils teātrim ir sarakstījusi jau vairākas lugas latgaliešu valodā vai tulkojusi citu autoru dramatiskos sacerējumus latgaliski.
Skolēni savās atsauksmēs par izrādi īpaši izceļ faktu, ka, lai arī luga bija latgaliski, visu varēja saprast un uztvert, pateicoties krāšņām dekorācijām, skatuves tērpiem, lieliskai aktieru spēlei un mūzikai. Daudziem pēc izrādes radās interese par latgaliešu valodu, tās lietojumu mūsdienu sabiedriskajos medijos Latgalē un cituviet Latvijā. Ne vien vizuālie efekti un spraigais sižets aizrāva mazos un arī lielākos skatītājus, ļoti svarīga šķita arī tagad tik aktuālā izrādes ideja, ka nekur nav tik labi kā mājās, jo tieši mājās tevi vienmēr gaida un tu esi visvairāk vajadzīgs. Vēl viena būtiska lieta, ko pamanīja daudzi skatītāji – ne jau sociālais stāvoklis, vecums vai izskats nosaka tavus panākumus, bet arī raksturs un gribasspēks. Šī izrāde ir par to, kā ar laipnību un drosmīgu sirdi var pārvarēt visus pārbaudījumus. Arī mazie skatītāji zālē ļoti juta līdzi lugas galvenajam varonim un bija gatavi celties kājās un iet viņam palīgā!
Paldies Daugavpils teātrim par lielisko izrādi!
2022. gada 22. novembrī un 25. novembrī Daugavpils Centra vidusskolas 9. klašu skolēni veica atjaunotos niid.lv testus sadarbībā ar datorikas skolotāju Vladimiru Kostjukeviču, tādā veidā integrējot karjeras izglītību datorikas mācību priekšmetā. Izvērtēšanai skolēniem tika piedāvāti 60 apgalvojumi, no kuriem katrs atbilst kādai no profesionālajām jomām. Pareizu vai nepareizu atbilžu „Interešu laboratorijā” nav, jo jāvērtē bija tikai sava attieksme.
Izlasot apgalvojumu, vajadzēja novērtēt, cik lielā mērā skolēns tam piekrīt. Savu atbildi atzīmēja uz termometra, izvēloties konkrētu vērtību diapazonā no -3 līdz +3.
Tests „Interešu laboratorija” ir viens no 4 atjaunotajiem niid.lv testu veidiem. Karjeras izvēles testi tika izstrādāti darbības programmas ,,Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa ,,Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” projekta Nr. 8.3.5.0/16/I/001 ,,Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros. Vēl ir pieejami trīs profesionāli izstrādāti testi: Vērtību svērtuve, spēju detektors, karjeras iespēju diagnostika, ko skolēni var veikt patstāvīgi jebkurā sev ērtākajā laikā. Piemēram, vērtību svērtuvē skolēniem ir iespēja noskaidrot, kuras darba vērtības dzīvē ir vissvarīgākās un attiecīgi – kāda varētu būt tā darba vide, kurā skolēns justos vislabāk. Strādājot darbu, kas ir saskanīgs ar mūsu galvenajām vērtībām, palielinās iespēja, ka darbā jutīsimies priecīgāki un apmierinātāki, kā arī labāk izpaudīsimies profesionālajā jomā. Darba vērtības kalpo par kritērijiem, kas palīdz izšķirties par labu vienai vai otrai profesijai, darba vietai.
Paldies karjeras konsultantei Veronikai Karpovai un datorikas skolotājam Vladimiram Kostjukevičam par aktīvu iesaisti un sadarbību.
Informāciju sagatavoja pedagoģe-karjeras konsultante
Natālija Mihailova
Pateicamies skolas visčaklākajiem un viscentīgākajiem biologiem, kuri piedalījās Valsts 45.bioloģijas olimpiādē: